اخبار

هات تپ خطوط انتقال

عملیات انشعاب گرم یا هات تپ در شرایط متفاوت خطوط لوله و بر حسب انواع کاربردها قابل انجام است. گاهی اوقات عملیات در مجتمع های صنعتی نظیر پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی به انجام می رسد، گاهی در صنایع سنگین نظیر فولاد و ذوب آهن و نظایر آن انجام می گیرد و گاهی اوقات نیز در سایر شرکت های صنعتی و یا مراکز خدماتی نظیر بیمارستان ها به انجام می رسد. بدیهی است که در هر مورد شرایط کار متفاوت می باشد و مجریان عملیات هات تپ ناچارند بر حسب شرایط، فرایندهای فنی و ایمنی خود را تنظیم نمایند.

در موارد ذکر شده معمولاً شرایط مشابه یکدیگر است و به همین دلیل مختصات فنی و ایمنی کار مشابه می باشد. برای مثال در اکثر موارد ذکر شده کار در سطح زمین یا روی ارتفاع انجام می شود. اما در برخی شرایط کاری، اقتضائات فنی و ایمنی کاملاً متفاوت می شوند. برای مثال انجام هات تپ در خطوط لوله انتقال شرایط متفاوتی خواهد داشت. خطوط لوله انتقال مجموعه خطوط لوله ای هستند که برای انتثال سیال برای فواصل دور مورد استفاده قرار می گیرند.  برخی از ویژگی هایی که هات تپ در خطوط انتقال را در مقایسه با سایر واحدهای صضنعتی و خدماتی متمایز می گرداند را می توان یه شرح زیر برشمرد:

-        هات تپ خطوط لوله انتقال معمولاً در عمق زمین به انجام می رسد. از این رو شرایط کار کاملاً متفاوت از زمانی خواهد بود که عملیات در سطح زمین یا ارتفاع انجام خواهد شد. علی الخصوص زمانی که عملیات انشعاب گیری گرم نیز به صورت افقی انجام گیرد شرایط کار بسیار دشوارتر خواهد بود چرا که اپراتورها در تمامی طول مدت فرایند باید در گودال حفاری شده فعالیت نمایند. از این رو کلیه رویدادهای احتمالی از جمله مشکلات بالقوه ای که به لحاظ فاکتورهای ایمنی و عوامل فنی ممکن است متفاوت و حساس تر از سایر موقعیت های هات تپ می باشد.

-        عملیات های هات تپ روی خطوط انتقال معمولاً در بیابان ها و محل هایی انجام می شود که دسترسی به تجهیزات و امکانات در کمترین حد خود می باشد. از این رو تیم اجرایی انشعاب گرم باید پیش از اعزام پیش بینی تمامی تجهیزات را کرده باشد. هات تپ در مجتمع های پالایشگاهی یا سایر واحدهای صنعتی این مشکل را ندارد، چرا که تجهیزات مورد نیاز، ولو اضطراری و پیش بینی نشده، بهر حال در دسترس تیم اجرایی هات تپ خواهند بود و کمبودی از این حیث متوجه فرایند نخواهد شد.

-        این گونه عملیات ها به دلیل ماهیت ویژه خود باید در اسرع وقت و بدون اتلاف زمان انجام گیرند. نیروی انسانی به منظور جلوگیری از فرسوده شدن خود و تجهیزات باید ظرف کمترین زمان ممکن مراحل کار گرم هات تپ را به انجام برساند. البته این به معنای قربانی کردن دقت برای سرعت بخشیدن به فرایند نخواهد بود. بلکه می بایست کلیه شرایط و متغیرها پیش اتز اعزام تیم به محل انجام عملیات تدبیر شده باشند.

تمامی نکات ایمنی، تجهیزات ایمنی شامل ابزارهای اطفاء حریق، لباس ها و پوشش ها متناست با شرایط محیطی و فنی کار، ابزارهای کمک های اولیه، ابزارهای اندازه گیری و کنترل فرایند، تدابیر  و برنامه ریزی ها باید حین اعزام در اختیار تیم اجرایی هات تپ باشد. بهتر آن است که یک بازرس مسلط به کار که خود در تدوین دستورالعمل و چک لیست فراینتدها نقش داشته است به همراه تیم اعزامی در محل حاضر شود تا کلیه مراتب را تحت نظر داشته باشد و کوچک ترین سهو یا اهمال از طرف تیم اجرایی را با نظارت و مشورت خود رفع گرداند.

در صورت رعایت اقتضادات و نکات فوق، عملیات انشعاب گیری روی خطوط لوله انتقال به بهترین و راحت ترین شکل ممکن در اسرع وقت به انجام خواهد رسید و کوچک ترین ایرادی نیز متوجه هیچ کدام از مراحت آن نخواهد شد. مجریان عملیات هات تپ باید تمرکز، آمادگی روحی و بدنی انجام کار در چنین محیط هایی را داشته باشند. در برخی از مواقع و فصول عملیات در آب و هوای نا متعارف انجام می شود. گرما یا سرمای بیش از اندازه هوا می تواند بر آغاز و تداوم کار تأثیر بگذارد. در زمان جوشکاری اتصال روی لوله باید در خصوص محافظت از جوش باید اقدامات لازم را به انجام رساند. باران و رطوبت، و شدت باد می تواند جوشکاری را دچار آسیب کند. بنابراین بهتر است در شرایط جوش نامساعد کاورها و پوشش های محافظت از جوشکاری پیشاپیش آماده و در محل مستقر باشد.

گرمای بالا هم می تواند بر سلامت و تمرکز نیروی کار و اپراتور هات تپ تأثیر منفی بگذارد. در این شرایط نیز می بایست تدابیر لازم چاره شود و سعی شود کار تا جای ممکن سریع پیش رود که موجبات اختلال در فرایند از جانب نیروی انسانی پیش نیاید.

در مجموع عملیات هات تپ در خطوط لوله انتقال دارای متغیرها و عوامل آسیب زای بالقوه بیشتری در مقایسه با سایر عملیات های انشعاب گیری می باشد و از همین رو در خصوص آن باید اقدامات آماده سازی با دقت و اهتمام بیشتری انجام شود.

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 2091 دفعه
آخرین ویرایش در شنبه 14 بهمن 1396

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.