اخبار

پروژه هات تپ سال 95- پتروشیمی مبین

هات تپ خطوط لوله و مخازن بخشی جدایی ناپذیر از فرایندهای واحدهای صنعتی مرتبط با صنایع نفت و گاز تلقی می شود. مجتمع های صنعتی که دارای حجم گسترده ای از خطوط لوله بوده و بخش اعظم فرایندهای خود را از طریق خطوط انتقال سیال به پیش می برند معمولاً هر از چند گاه برای انجام اصلاحات یا انجام تعمیرات و مواردی از این قبیل نیازمند به انجام پروژه های انشعاب گرم می شوند. پیشبرد پروژه های انشعاب گرم یا هات تپ معمولاً توسط خود شرکت نیازمند به کار انجام نمی گیرد، خصوصاً واحدهایی مثل صنایع پتروشیمی کمتر حاضر خواهند بود که خود مسئولیت انجام عملیات هات تپ را بر عهده بگیرند، به این دلیل که معمولاً تنوع سایزهای انشعاب گیری در این مجتمع ها زیاد بوده و از طرفی تعداد عملیات های مورد نیاز هات تپ سالانه آن چنان گسترده نیست که مجتمع مذکور هزینه اولیه تهیه و تجهیز دستگاه ها و قطعات و اتصالات مورد نیاز برای انجام هات تپ را بپذیرد. با توجه به این نکات بدیهی است که کارفرمایان ترجیح می دهند با برون سپاری، کار را به واحدهای تخصصی انجام خدمات هات تپ بسپارند که شرکت پیشگام صنعت ابزار یکی از آن ها در کشور می باشد.

شرکت پیشگام صنعت ابزار را می توان اولین واحد خصوصی در زمینه انجام عملیات هایی نظیر هات تپ برشمرد. همچنین، این شرکت پیشرو ترین واحد داخلی در زمینه معرفی و گسترش دایره خدمات هات تپ در سطح کشور بوده است. پیش از این واحدهایی که قادر به عملیات هات تپ بودند اغلب به صورت سازمانی و برای پیشبرد برنامه های داخلی خود عملیات ها را انجام می دادند. برای مثال برخی شرکت های توزیع خط لوله گاز دارای تکنولوژی و دانش فنی انجام عملیات هات تپ در سایزهای مشخص بودند اما اغلب فقط به منظور پیشبرد پروژه های خود این فن آوری را استفاده می کردند و هیچ واحدی جز خودشان و یا چند واحد مرتبط مجاور قادر به استفاده از این سرویس نبودند. اما شرکت پیشگام صنعت ابزار برای اولین بار دست به آگاهی بخشی و تبلیغ و ترویج و توزیع برنامه های خدماتی خود در زمینه انجام عملیات هات تپ زد و از ان زمان تا کنون موفق شده است حجم بالایی از نیاز صنایع داخلی در زمینه انشعاب گیری گرم را بر آورده سازد.

پیش از گسترش خدمات بومی و داخلی انشعاب گرم هات تپ، مشتریان و درخواست کنندگان عملیات هات تپ یا مجبور بودند برای انشعاب گیری و سوراخ کاری لوله از روش های جایگزین مثل روش سنتی انشعاب گیری استفاده کنند که این فرایند پروسه ای زمان بر بود و هزینه تلف شده بالایی داشت. در غیر این صورت واحدهای مذکور وادار بودند اهداف شان از انشعاب گیری را به تأخیر بیاندازند تا نوبت مجتمع به تخلیه های سراسری برسد که معمولاً در زمان هایی نظیر تعمیرات اساسی و overhal به وقوع می پیوندد. یعنی واحد مذکور چاره ای جز این نداشت که پروسه انشعاب گیری از لوله را برای مدت ها، چه بسا 6 ماه و یا بیشتر به تعویق بیاندازد تا بتواند انشعاب گیری را در زمان تخلیه خط و خارج شدن مجموعه خط لوله از سرویس انجام دهد. راهکار دیگر برای ایشان آن بود که از پیمانکاران خارجی فعال در منطقه دعوت به عمل آورند تا عملیات انشعاب گرم هات تپ را به انجام برساند. این فرایند نیز زمان بر بوده و هزینه تمام شده بالایی را به همراه داشت. راهکار دیگر برای واحدهای مذکور نیز خرید دستگاه هات تپ، آموزش و کسب دانش در زمینه اجرای عملیات و بر عهده گرفتن تمامی مراحل اجرایی به مسئولیت خود بود که این نیز فاقد صرفه اقتصادی و انسانی، خصوصاً برای آن شرکت ها و مجتمع هایی بود که عملیات های هات تپ آن ها به تعداد محدودی می باشد.

با توجه به توضیحات فوق، می توان پی برد که شکل گیری و تکوین واحدهای خصوصی ارائه دهنده خدمات تخصصی هات تپ و سایر خدمات خطوط لوله نظیر استاپل و فلنج فیسینگ و امثال آن توانسته است چه گرهی را از مشکلات مجتمع های بهره گیرنده از خدمات انشعاب گیری باز کند، امری که شرکت پیشگام صنعت ابزار در آن سرآمد بود و اکنون می توان آن را بزرگ ترین واحد خصوصی در زمینه انجام خدمات مذکور برشمرد. ما در حال حاضر توانایی حضور در هر نقطه کشور برای انجام عملیات های هات تپ تا بالاترین سایزها را دارا هستیم . تکنولوژی ما حتی پاسخگوی انجام هات تپ با سایز انشعابی 120 اینچ نیز خواهد بود و از این نظر مشتریان داخلی از بابت موارد و مسائل فنی و اقتضائات خاص پروژه های خود نمی بایست نگرانی داشته باشند.

با توجه به توضیحات فوق ما سالانه در واحدهای مختلف صنعتی وظیفه اجرای عملیات های هات تپ را بر عهده می گیریم که تا کنون با وجود دشواری ها و برخی پیچیدگی ها تمامی آن ها با موفقیت و تأمین رضایت مشتری به انجام رسیده اند. شرکت پیشگام صنعت ابزار در سال 1395 نیز همچون سال های گذشته پروژه های متنوع انشعاب گرم هات تپ در نقاط مختلف و با شرایط های فنی و محیطی متفاوت را تجربه کرد. تمامی این پروژه ها تحت نظارت کامل و جامع ناظرین کارفرما انجام شده و در نهایت تأییدیه ایشان را به همراه داشت.

یکی از این پروژه ها فرایند انشعاب گرم یا هات تپ گیری به سایز 14 اینچ روی خطوط لوله 30 اینچی مجتمع پتروشیمی مبین بود که در اواخر سال 1395 با موفقیت به اتمام رسید. مجتمع پتروشیمی مبین در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در خلیج فارس واقع می باشد در زمستان سال 95 نیازمند این پروژه بود که شرکت پیشگام صنعت ابزار با اعزام تیم انجام عملیات، فرایند را در تمامی مراحل با موفقیت به اتمام رساند و در نهایت کار را تحویل داد. هدف از این پروژه انتقال سوخت از خطوط لوله پتروشیمی مبین به شرکت های پتروشیمی پردیس و زاگرس بود. مجریان و برنامه ریزان طرح به منظور تقویت و ارسال سوخت به این واحدها بر آن شدند که یک انشعاب 14 اینچی از خطوط لوله آفسایت پتروشیمی مبین دارای کلاس کاری 300 گرفته و جهت تزریق سوخت به مقصد مشخص شده ارسال کنند.  بنابراین عملیات خارج از سایت و در مجاورت سایت پتروشیمی مبین به انجام رسید.

لوله ای که عملیات روی آن انجام می گرفت دارای تقریبا یک 1 متر ارتفاع از سطح زمین بوده و عملیات به صورت عمودی از بالا به  پایین انجام می شد. بنابراین برای نصب اسپیت تی روی لوله نیاز به اسکافولدینگ به آن شکل پیچیده نبود و داربست ها به صورتی ساده به منظور تسهیل تردد جوشکاران حین جوشکاری اسپلیت تی به انجام رسید. لازم به ذکر است اتصال اسپلیت تی در محل کارگاه مرکزی شرکت پیشگام صنعت ابزار طراحی و در همان مکان ساخته شد. پس از اتمام فرایند ساخت اتصال برای نصب و انجام عملیات هات تپ به محل پتروشیمی منتقل شد.

پس از نصب اسپلیت تی و انجام تست های مرتبط جهت کسب اطمینان از کیفیت عملکرد آن، عملیات انشعاب گیری گرم هات تپ روی لوله به انجام رسید. به منظور انجام عملیات، فاز اسکافولدینگ اجرا شد و پس از نصب داربست ها و تعبیه مکان مناسب برای اپراتورها، محل کار مورد تست و بازرسی ایمنی قرار گرفت تا مؤلفه ها و شاخصه های ایمنی کالر مورد بررسی قرار گیرند. با اخذ تأییدیه ایمنی نصب دستگاه هات تپ روی اتصالات اسپلیت تی و ولو به انجام رسیده و عملیات انشعاب گیری روی خط از طریق دستگاه هات تپ آغاز گردید. در این عملیات با توجه که پیش از آغاز کار تمامی مراتب و مراحل کار پیش بینی شده بودند و پرسنل تمام و کمال در خصوص روش های اجرای کار توجیهات و آموز های لازم را دیده بودند، خود عملیات بدون وقفه و بدون بروز هر گونه ایراد و اختلال به انجام رسید. لازم به ذکر است تجربه و دانش بالای تیم مهندسی و اجرایی شرکت پیشگام صنعت ابزار نیز یکی از دلایل تسریغ روند این پروژه محسوب می شوند. این مجموعه ده ها عملیات مشابه و حتی دشوارتر از عملیات هایی نظیر پروژه مذکور در پتروشیمی مبین را تجربه کرده است و در خصوص آن ها راهکارهای انجام کار و رفع پیش گیرانه عیوب را کشف و تدوین کرده است. بنابراین برای این مجموعه انجام عملیات انشعاب گیری 14 اینچ از خط لوله 30 اینچی با شرایط ذکر شده کار دشوای نخواهد بود.

پس از اتمام عملیات، ناظرین و مهندسان کارفرما که در محل حضور داشتند و کل فرایند را تحت نظارت و بازرسی خود قرار داده بودند خروجی کار را مورد تأیید قرار داده و به این ترتیب عملیات با موفقیت کامل به انجام رسید. شرکت پیشگام صنعت ابزار آمادگی دارد به محض دریافت سفارش از مشتریان ترتیبات لازم و کارهای مطالعتای مورد نیاز برای پیشبرد عملیات را به انجام رسانده و در اسرع وقت نیازهای مشتریان را براورده سازد. آشنایی و تسلط ما بر فرایندهای طراحی و اجرایی، باعث افزایش سرعت عمل و دقت بالای کارمان شده است.

 

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 3047 دفعه
آخرین ویرایش در پنجشنبه 24 فروردین 1396

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.