اخبار

انتخاب صحیح قطعات در هات تپ

هات تپ خطوط لوله و مخازن فرایندی پیچیده و چند‌مرحله‌ای می‌باشد که نقص در انجام هر کدام از مراحل بر کل فرایند اجرایی تأثیر منفی خواهد گذاشت. حال ممکن است این نقص حین انجام فرایند خود را نشان دهد و مجری هات تپ را از گزاردن گام‌های بعدی محروم کند. اما در برخی شرایط ممکن است نقص مربوطه حتی با اتمام عملیات هات تپ نیز همچنان ناپیدا باقی بماند و کارفرما چه بسا مدت‌ها پس از انجام عملیات هات تپ نسبت به بروز ایراد آگاهی پیدا کند. اخلاق حرفه‌ای اقتضا می‌کند که مجری عملیات هات تپ در خصوص هر دو نوع ایراد حساسیت داشته و خود را نسبت به بروز هر گونه نقصی که فرایند هات تپ را چه حین عملیات‌های اجرایی و چه پس از آن با خدشه مواجه می‌کند متعهد بداند.

در خصوص تمایز این دو نوع ایراد می‌توان اشکال در طراحی و ساخت اسپلیت تی را مثال زد. اگر سازنده اسپلیت تی بهر دلیل در انجام محاسبات دچار اشتباه شود، یا جوشکاران و نصابان این اتصال در نصب اسپلیت تی روی لوله دچار اشتباه شوند بدون شک ایراد رویی داده در همان گام خود را نشان داده و مجری هات تپ از ادامه کار باز می‌ماند. در این شرایط راهی جز اصلاح اتصال مذکور یا ساختت یک اسپلیت تی جدید بمنظور پیشبرد پروژه باقی نخواهد ماند. به عبارتی دیگر ایراداتی از این نوع جزو ایرادات ماژور و قابل تشخیص پیش از بهره برداری می باشند و از این رو اقدام اصلاحی برای رفع آن در همان مرحله آغازین می بایست انجام شود. در غیر این صورت اجرای گام های بعدی پروژه ناممکن خواهد بود.

اما برای مثال در صورتی که مجری هات تپ یا هر طرفی که مسئولیت تأمین قطعات را دارد در انتخاب گسکت بمنظور آب بندی فلنج اسپلیت تی دچار اشتباه شود، این ایراد ممکن است خود را حتی مدت‌ها پس از اتمام عملیات هات تپ نشان ندهد و تنها پس ازز فرسودگی سریع و بروز نشتی کارفرما از این ایراد مطلع شود. یا برای مثال در صورتی که اتصال اسپلیت تی بدلیل طراحی نامناسب پس از انجام عملیات هات تپ بمرور دچار تنش نامتعارف شده و پس از مدتی کارکرد خود را از دست بدهد باز کارفرما به ایراد جبرانن ناپذیری برخواهد خورد که رفع آن هزینه و زمان تلف شده زیادی را در بر خواهد داشت. گرچه ریشه این ایرادات به همان مراحل اولیه و پیش از بهره برداری باز می گردد، اما این نوع اشتباهات آثار و پیامدهای خود را سریعاً نشان نمی دهند بلکه گذر زمان مبین بروز این نوع آسیب ها خواهد بود.

چنان که پیداست هر دو دسته ایراد در انجام عملیات هات تپ خلل ایجاد خواهند کرد اما مزیت ایرادات دسته اول این است که پیش از انجام برش گرم هات تپ و سوراخکاری لوله خود را بروز داده و بنابراین امکان رفع آنها پیش از انجام نهایی عملیات وجود دارد. اما ایرادات نوع دوم تنها پس از اتمام عملیات هات تپ و در شرایطی بروز می‌یابند که هیچ گونه امکان دسترسی به قطعات و تجهیزات پس از اتمامم عملیات وجود ندارد.  البته در صورت بروز هر کدام نوع از ایرادات مذکور، مجریان و برنامه ریزان عملیاتی قادر خواهند بود روش ها وو اقدامات اصلاحی لازم را برای رفع عیوب به انجام برسانند، اما طبیعتاً ایرادات نوع دوم از دشواری های بیشتری برخوردار هستند. در معدود مواردی هیچ کونه امکان برای انجام اقدامات اصلاحی وجود ندارد که در صورت بروز چنین ایراداتی، تنها راه حل ممکن بستن منطقه و تکرار عملیات انشعاب گرم در مجاورت محل، و در مکانی است که همان کارکرد را داشته باشد.

در هر صورت، در شرایطی بروز هر قسم از ایرادات فوق، بهترین راه حل برای کارفرما تعطیلی خط و قطع جریان، و متعاقباً تخلیه لوله بمنظور انجام تعمیرات و تعویض‌های مورد نیاز خواهد بود که طبیعتاً فلسفه انجام عملیات هات تپ را زیر سؤال خواهد برد. چنانکهه می‌دانیم فلسفه وجودی هات تپ خطوط لوله و مخازن ایجاد انشعاب جدید یا تعمیر و تعویض خط لوله بدون نیاز به قطع جریان سیالل است. حال در صورتی که بهر دلیلی این فلسفه با چالش مواجه شود فرایند هات تپ فلسفه وجودی خود را از دست خواهد داد. این مهم می رساند که در انجام تمامی مراتب انجام عملیات، باید نسبت هب تمامی عوامل دخیل در فرایند بیشترین دقت را داشت. انتخاب روش ها، ماشین آلات، نیروی انسانی و قطعات و تجهیزات از جمله موارد حائز اهمیت در پیشبرد صحیح عملیات انشعاب گرم بشمار می روند.

بر اساس توضیحات بالا، انتخاب قطعات مناسب و دقت در ساخت تجهیزات و اتصالات مورد نیاز برای عملیات انشعاب گرم یکی از مهم‌ترین نکات در ضمانت صحت فرایند هات تپ است. فرایند هات تپ به هیچ عنوان به صرف انجام عملیات و سوراخکاری لوله قابلل تقلیل نیست. باید توجه داشت که پس از اتمام عملیات هات تپ، دستگاه هات تپ از مجموعه اتصال خارج خواهد شد اما قطعات وو اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، ولو، گسکت‌ها و... روی مجموعه باقی خواهند ماند. از سوی دیگر ماهیت عملیات هات تپ به گونه‌ای است که پس از نصب هر اتصال و خصوصاً پس از اتمام برش گرم هات تپ دیگر امکان دسترسی به هیچ یک از اتصالات وجود ندارد. از این‌رو دقت در انتخاب، طراحی، ساخت و نصب هر کدام از این قطعات اهمیتی کمتر از خود عملیات هات تپ ندارد.

این نکات از جمله مواردی است که بسیاری از پیمانکاران و مجریان عملیات انشعاب گرم نسبت به میزان حساسیت شان آگاهی و توجه کافی ندارند. در حالی که تجربه ثابت کرده است که عدم اهتمام به آن ها می تواند منشأ آثار مخرب بالایی باشد. پیمانکاران اغلب تمام توجه خود را معطوف به خود عملیات و انجام مراحل آن به دقیق ترین شکل ممکن می کنند، و همین امر باعث می شود که نسبت به این متغیرهای تعیین کننده و کلیدی بی توجه باشند. فقدان نگاه و نگرش فرایندی به تمامی اجزا و کارکردهای عملیات انشعاب گرم از یک سو، و فقدان دانش فنی و تجربه کافی در زمینه اجرای عملیات های مذکور اصلی ترین عوامل در بروز ایراداتی از این قسم بشمار می روند.

شرکت پیشگام صنعت ابزار که طی سالهای متمادی تجربه در انجام عملیات انشعاب گرم دارد، با توجه به دانش فنی، تجارب عملی و تعهد حرفه‌ای خود همواره در خصوص تهیه و تجهیز قطعات و اتصالات مذکور اهتمام جدی داشته است. حتی در مواردی که کارفرما خود وظیفه تأمین قطعات را بر عهده گرفته است، ما با انجام مشاوره و ارائه راهکارها کوشیده‌ایم به کارفرمایان محترم در خصوص تأمین تجهیزات و قطعات مناسب با شرایط کار راهنمایی و مشاوره دهیم، و اکنون پس از سپری شدن چندین سال از حجم بالای عملیات‌های متعدد هات تپ در قاط مختلف کشور، هرگز ایراداتی از این قسم از سوی مشتریان محترم ارائه نشده است.

تسلط بر استانداردهای معتبر خطوط لوله، به‌کارگیری مهندسین و طراحان متخصص و مسلط به کار، استفاده از اپراتورهای مجرب و آشنا به رفتار خطوط لوله و... مواردی است که مجری عملیات هات تپ را در برابر بروز ایراداتی نظیر این تجهیز خواهد کرد.

 

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 3230 دفعه
آخرین ویرایش در چهارشنبه 17 آذر 1395

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.