اخبار

اجرای هات تپ

اجرای هات تپ فرایندی است تخصصی و در طبقه بندی حوزه های صنعتی جزو فرایندهای ویژه به شمار می رود. از این رو اجرای آن نیازمند تیم هاس مطالعاتی و  کارشناسی و نیز اجرایی قوی و متبحر در این زمینه است. هات تپ یک فرایند تخصصی محسوب می شود و با صرف جمع آوری و آموختن از داده های مهندسی و اجرایی به مرتبه تأیید صلاحیت اجرایی نخوهاد رسید. مجری عملیات هات تپ باید نسبت به خلل و فرج کار آشنایی داشته باشد و با کسب تجاربی که در این زمینه داشته است ضریب ریسک فرایندها را به مرور پایین بیاورد.

هات تپ حتی در صنعت پر ریسکی نظیر صنایع نفت و گاز که به خودی خود دارای دشواری ها و خطرات خاص خود هستند نیز یک فرایند پر ریسک محسوب می شود و از این رو نظر کمتر مجری و پیمانکار اجرایی حتی در صنایع نفت و گاز را به خود جلب می کند. این عملیات ماهیت دوره ای دارد، به این معنا که معمولاً پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی و سایر حوزه های صنعتی مربوط به نفت و گاز و فراورده ها هر از چند یک بار با آن سر و کار خواهند داشت. از این رو یک مجری تخصصی عملیات هات تپ می بایست نسبت به دشواری های عملیاتی کار آشنایی کافی داشته باشد. ممکن است روزی عملیات در نقطه ای از کشور و روی خط لوله با شرایط خاص انجام شود و روزی دیگر عملیات انشعاب گیری گرم دیگر در مکانی تماماً متفاوت با مختصات فنی و اجرایی کاملاً متفاوت می بایستی انجام شود. بنابراین هیچ قاعده و اصل به هنجار و تعیین کننده ای برای برنامه ریزی اجرایی پروژه وجود نخواهد داشت.

خصوصاً این که انجام عملیات هات تپ مستلزم برقراری تعامل مستمر با کارفرمایان است که با توجه به رفتارهای متفاوت کارفرمایان و سیسیتم رفتارهای سازمانی مختلف واحدهای صنعتی متفاوت، برقراری روابط انسانی با کارفرمایان نیز دشواری ها و پیچیدگی های خاص خود را خوهاد داشت. به عباری کلی تر می توان گفت در هر عملیات انشعاب گرم هات تپ تمامی شرایط جدید خواهند بود و شاید بتوان گفت تیم های اجرایی و مهندسی هات تپ غیر از مراحل و مراتب کلی اجرای عملیات، سایر شرایط را برای هر پروژه برای اولین بار تجربه خواهند کرد. از همین روست که تطبیق پذیری و همسان سازی سریع با شرایط محیطی و فنی کار گرم از جنله ضوررت ها در عملیات می باشد. فرایندها و گام های اجرایی انشعاب گیری گرم هات تپ معمولاً در بازه های زمانی فشرده، به صورت پشت سر هم و طی مدت زمان کوتاه انجام می شوند. با وجود پیچیدگی ها و دشواری های فنی و خطرات ایمنی موجود در کار، فرایند می بایست ظرف مدت زمان کوتاه انجام شود. از این رو اپراتورهای هات تپ می بایست حداکثر تطبیق پذیری را با رایط داشته باشند و چنان تسلطی بر فرایندهای اجرایی داشته باشند که بتوانند در جدیدترین و بدیع ترین شرابط نیز مختصات فنی کار را با بیشتری کیفیت و مطمئن ترین روش ها به پیش ببرند.

مهارت، دقت و ایمنی سه شرط انجام صحیح عملیات هات تپ محسوب می شوند. هر سه ضلع این مثلث توأمان و در کنار هم به انجام صحیح و دقیق عملیات انشعاب گرم یاری می رسانند. مهارت و تبحر در انجام کار از شاخص های اصلی هات تپ خطوط لوله است که استانداردهایی نظیر API 2201 نیز سرفصل هایی را به آن اختصاص داده اند. مجری عملیات در هر یک از مراحل باید اشراف و تسلط کافی را داشته باشد. خصوصاً در مرحله طراحی و مهندسی، و جوشکاری و ساخت اتصالات از اهمیت بالایی برخوردارند و از همین رو می بایست در خصوص شان بسیار حساس عمل کرد. دقت دیگر شاخصه ای است که مجریان فرایندهای مرتبط باید نسبت به آن اهتمام ورزند. نیروی کار و مهندسین هرچقدر هم دارای تبحر باشند ولی دقت در فرایندها نداشته باشند خروجی کار در معرض آسیب خواهد بود. اجرای هات تپ و تمامی مراحل آن فرایندهای حساسی هستند و مجری کار باید نسبت به این مسأله اشراف داشته باشد.

در این راستا، فراهم کردن تسهیلات مناسب نظیر مکان استراحت و خواب استاندارد و تغذیه مناسب از جمله لوازمی است که بر افزایش تمرکز نیروی کار کمک می کند. همیشه باید در نظر داشت که امکانات بهتر کار و خروجی بهتر را به همراه خواهد داشت و این حکم در مورد عملیات های اجرایی حساسی نظیر هات تپ بیشتر صدق می کند. رعایت فاکتورهای ایمنی و بهداشت و سلامت نیروی کار، در عین حفظ استانداردهای زیست محیطی و عدم تخریب محیط مجاور به لحاظ انتشار مواد شیمیایی مخرب محیط زیست در کار اهمیت بالایی دارند. تجهیزات، دستورالعمل ها و هماهنگی های لازم جهت حفظ ایمنی محیط کار حرف اول را می زنند. در این خصوص مسئول ایمنی پروژه اجرای هات تپ باید مجدانه بکوشد و اقدامات لازم را انجام دهد. 

دقت در هر یک از مراحل انجام عملیات نیز از شاخص های دیگری است که عدم اهتمام بدان می تواند بر خروجی کار آسیب برساند. عملیات هات تپ گرچه فرایندی خشن به نظر می آید اما دقت در هر یک از مراحل آن جزو الزامات کلیدی کار محسوب می شود. در این عملیات ها هم احتمال بروز خطا و هم شدت احتمالی و تبعات و دامنه های آن بسیار گسترده است و به همین دلیل می بایست جوانب کار را به دقیق ترین شکل ممکن آن سنجید. برای مثال کوچک ترین اشتباهات نظیر بستن نامناسب تسمه دور دستگاه هات تپ، نصب نادرست ولو روی اتصال فیتینگ، اشتباه ولو کوچک در ساخت فیتینگ و واردی از این قسم می توانند به قیمت بروز خطای اساسی و ایراد در عملیات هات تپ شوند. اشتباهات و بی توجهی ها در جوشکاری فیتینگ که می تواند تبعات خسارت باری را داشته باشد و به قیمت جان نیروی انسانی تمام شود. حین اجرای هات تپ نیز هر گونه اهمال برای مثال اشتباه در محاسبه مقدار پیشروی لازم، سرعت بیش از حد مجاز در پیشروی و مواردی از این دست بدون شک خروجی کار را تخریب کرده و عملیات را با شکست مواجه خواهند کرد. از این رو می توان گفت عملیات انشعاب گرم هات تپ از زمره فرایندهای حساس روی خطوط لوله است و می بایست پیش از آغاز آن کارهای مطالعاتی و فرایندهای پیش آماده سازی با دقت تمام به انجام رسیده باشند.

شرکت پبیشگام صنعت ابزار در زمینه اجرای عملیات های انشعاب گیری روی خطوط لوله به روش گرم یا همان هات تپ دارای تجربه بسیار بالایی است. می توان با قاطعیت پفت که حجم عملیات های انجام شده توسط این شرکت به لحاظ تنوع و مواجهه با شرایط  فنی و محیطی جدید و نیز تعداد انجام عملیات هات تپ این شرکت در مقایسه با تمامی واحدهای دولتی و غیر دولتی فعال در این وزه مثال زدنی است. هیچ واحد اجرا کننده انشعاب گرم که این طیف از عملیات ها را در این حجم به انجام رسانده باشد یافت نمی شود. پیشگام صنعت ابزار بزرگ ترین عملیات هات تپ در سایز 48 اینچ روی خط لوله 48 اینچی را به انجام رسانده است که در نوهع خود بی نظیر می باشد. انجام عملیات های متعدد عمودی، افقی، زاویه دار روی خطوط لوله آب، بنزین، نفت و گاز و فرآورده ها، بخار و حتی سیالات خطرناکی نظیر گاز ترش از مواردی می باشد که شرکت پیشگام صنعت ابزار تمامی آن ها را تجربه کرده است و بر حسب شان امروز سبقه و توان بسیار بالا برای پذیرش عملیات در شرایط جدید را داد. بنابراین مشتریان و درخواست کنندگان می توانند ضمن برقراری تماس با این شرکت با انواع خدمات ما آشنا شده و در صورت تمایل از آن ها بهره ببرند.

 

هات تپ- اجرای هات تپ- عملیات هات تپ- پیشگام صنعت ابزار

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 2250 دفعه
آخرین ویرایش در پنجشنبه 4 آبان 1396

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.