اخبار

اجرای هات تپ و کمک های اولیه

انشعاب گرم خطوط لوله یا هات تپ از جمله فرایندهایی است که در خصوص فاکتورهای ایمنی و حفاظت از جان و سلامتی نیروی کار در ان اهتمام زیادی ورزید. هات تپ جزو فرایندهای ویژه در خطوط لوله و مخازن محسوب می شود و ضریب ریسک خطرات احتمالی در آن بسیار بالا می باشد. شرکت پیشگام صنعت ابزار به خاطر رعایت فاکتورهای ایمنی تا کنون خشبختانه هیچ واقعه فنی و ایمنی و مخرب که باعث آسیب به زیرساخت ها، تأسیسات و نیروی کار شود نداشته است اما بر حسب دانشی که نسبت به خطرات احتمالی و تبعات و عوارش آن دارد می داند که اهمال در فرایندهای فنی چه عوارض زیانبار و جبران ناپذیری می تواند برای مجتمع صنعتی و نیروی کار داشته باشد.

خطراتی که حین انجام هات تپ می توانند بروز یابند طیف وسیعی را دربر می گیرند، اما برای آشنایی با مواردی از این خطرات، به ذکر برخی از آن ها اشاره می کنیم:

ü     افتادن دستگاه هات تپ حین حمل و نصب در محل انجام عملیات انشعاب گرم که کوچک ترین عارضه آن بروز خسارات جزئی نظیر کنده شدن زمین یا آسیب دیدن تجهیزات و تأسیساتی است که در ناحیه سقوط دستگاه قرار گرفته اند، اما اگر نیروی کار در زیر دستگاه هات تپ قرار داشته باشد، سقوط دستگاه روی او بسیار خطرناک است.این دستگاه وزن بالایی دارد که شتاب ناشی از سقوط بر آسیب های وارده می افزاید.

ü     نصب نادرست دستگاه هات تپ روی ولو و در نتیجه بروز نشتی و چه بسا فوران سیال از ناحیه ای که در اثر نصب غلط آب بندی نشده است. در این مورد نیز خطرات زیادی متوجه نیروی کار و خصوصاً اپراتورهایی خواهد شد که مشغول انجام عملیات هات تپ هستند. فرض کنید سیال از نوع مواد شیمیایی دارای ترکیبات سمی باشد. در این شرایط تبعات انسانی عملیات بسیار سنگین تر خواهد بود و چه بسا تلفات نیروی انسانی را به همراه داشته باشد. برای مثال تصور کنید سیال گاز ترش باشد. شکی نیست که در صورت نشتی این سیال کمترین عارضه وارده به نروی کار از کار افتادگی دائم و تحمل بیماری تا پایان عمر است.

ü     گیر گردن دست ها یا هر گونه آسیب فیزیکی به نیروی کار حین نصب و اتصال قطعات و اتصالات به یکدیگر. مثلاً ممکن است نیروی کار حین گذاشتن دستگاه هات تپ روی ولو دچار بی توجهی شود و دست وی زیر دستگاه گیر کند. در این صورت انگشتان وی ممکن است در معرض آسیب جدی قرار گیرند.

ü     نصب نادرست داربست و اسکافولد یا حفاری نامناسب در شرایطی که عملیات هات تپ زیر زمین انجام می شود. زمانی که سیستم اسکافولدینگ به شیوه غیر استاندارد طراحی شده باشد، یا نصابان آن نادرست و بی دقت عمل کرده باشند، احتمال باز شدن محل اتصالات و سقوط اسکافولد وجود دارد که این در پی خود سقوط نیروی انسانی را نیز به همراه خواهد داشت. یا زمانی که در اثر طراحی نادرست فضای تردد نامناسب برای اپراتورهای هات تپ تخصیص داده شده باشد نیز هم روند اجرایی کار برای ایشان دشوار خواهد شد و هم احتمال بروز خطای انسانی و سقوط از اترافع وجود خواهد داشت. از سوی دیگر زمانی که کار در عمق زمین انجام می شود، اشتباه در حفاری می تواند تبعات زیانباری را داشته باشد. فروریزش خاک خطرناک ترین اتفاقی است که در این شرایط روی خواهد داد. وزن خاک بسیار زیاد بوده و یک متر مکعب آن می تواند نیروی کار را در همان محل کار دفن کند. طبیعی است که در این خصوص باید استانداردهایی تدوین و حین اجرای حفاری بر آن نظارت کامل صورت گیرد.

 

حال شرایطی را در نظر بگیرید که یکی از سوانح روی داده و دچار بروز آسیب به یک یا تعدادی از نیروی کار شده است. در این شرایط سایر نیروها به همراه بازرس فرایند اجرای هات تپ، در کنار تیم ایمنی و بهداشت کارفرما می بایست سریعاً وارد عمل شوند و اقداماتی کمک های اولیه به شرح زیر را به انجام برسانند:

ابتدا می بایست هر فاکتوری را که سلامت خود و محیط را مخدوش می کند رفع کنند. برای مثال اگر دچار نشتی شده ایم، می بایست به هر ترتیبی جریان سیال قطع شود. اگر داربست دچار ایراد شده است می بایست برای رجوع به شخص آسیب دیده مسیر فرار اضطراری استفاده شود یا از مسیری حرکت کنیم که همچنان پابرحا می باشد و دارای ایمنی نسبی است.

تشخیص شدت وقوع سانحه بر نیروی کار آسیب دیده دیگر آیتمی است که می تواند به کمک وی بشتابد. اگر شدت آسیب به قدری است که امکان جابجایی مجروح تا رسیدن ابزارهای مجهزتر و آمبولانس وجود ندارد، می باید در همان محل و بدون جابجایی وی کمک های لازم را رساند. اگر آسیب موضعی است، نظیر شکستگی یا خونریزی و پاره شدگی، سوختگی و قطع موضعی اعضای بدن و... می بایست هر گونه اقدام اولیه ای که مانع تشدید عوارض می شود را به انجام رساند. سطح سوختگی یا بریدگی باید ضد عفونی و استریل شود. در صورت قطع عضو، بخش بریده شده باید تمیز و فریز شود، نیروی آسیب دیده نیاز به روحیه دارد و می بایست پشتیبانی های روانی از وی به عمل آید. تا جای ممکن فضای مجاور از وجود افراد نامرتبط تخلیه شود تا امدادرسانی به نحو ویژه انجام شود.

همزمان با این اقدامات توقف عملیات هات تپ در هر شرایطی جزو ضرورت ها و لوازم اصلی در پیشبرد امدادرسانی است؛ چه بسا در اثر سانحه ایجاد شده، حتی شرایط برای احیای فرایند فنی هات تپ مهیا باشد اما به منظور تجدید روحیه و ریکاوری فضا به لحاظ فنی و بمدیریتی و نظارتی، می بایست عملیات متوقف شود.

اگر بیمار دچار عوارض تنفسی شده باشد می بایست از کپسول های اکسیژن بهره برد؛ در صورتی که تنفس به سختی انجام می شود یا قطع شده است تنفس مصنوعی بهترین راهکار اضطراری برای احیای علائم حیاتی می باشد. تا زمانی که تجهیزات پیشرفته تر از راه می رسد و بیمار به مراکز درمانی منتقل می شود ذره ای نباید نسبت به حفظ علایم حیاتی او اهمال داشت. غالباً چنین تصور می شود که ما چون دانش عمیقی در زمینه کمک های اولیه نداریم مجاز به دخل و صرف در این زمینه نداریم و می بایست تا رسیدن تجهیزات و نیروی متخصص صبر کنیم. اما این انگاره در صنایع حساسی نظیر نفت و گاز و فرایند ویژه ای مثل هات تپ هرگز موضوعیت ندارد.

در عملیات هات تپ اولاً بازرس ایمنی مجری هات تپ می بایست در محل عملیات حضور داشته باشد و به عنوان یک کارشناس کار آشنا این دست کمک ها را هماهنگی و مدیریت کند، ثانیا نیروی کار نیز باید تعلیمان و آموزش های لازم در این خصوص را دیده باشند. ضمن آن که تیم ایمنی کارفرما و مرکز مجتمع نیز حضور دارند و آن ها نیز بر حسب تخصص شان می توانند یاری رسان باشند. معمولاً توصیه می شود محل انجام عملیات هات تپ حین انجام فرایند اجرایی مجهز به آمبولانس، پرسنل و ماشین آتش نشانی باشد تا از بروز هر گئنه آسیب ایمنی و فنی حین انجام هات تپ احتناب شود.

ایمنی جزو دستور کارهای اصلی عملیات هات تپ شرکت پیشگام صنعت ابزار است. بخش اعظم شاخص هایی که در چک لیست فرایند هات تپ ما قید گردیده اند مربوطه به اصول ایمنی کار انشعاب گرم می باشد. همین مهم در کنار تخصص و تجربه بالای ما در لحاظ کردن تمامی این مؤلفه های ایمنی و فنی، باعث شده است که هیچ گونه آسیب و خسارت جدی متوجه فرایندایمان نشود. از این به بعد نیز ما بر همین اساس عمل می کنیم و تجربه بالای ما عاملی برای اهمال در نظر داشت این فاکتورها نخواهد کرد.

اجرای هات تپ- عملیات هات تپ- هات تپ- انشعاب گرم

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 2174 دفعه
آخرین ویرایش در یکشنبه 14 آبان 1396

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.