اخبار

ساخت اسپلیت تی منطبق با نیاز مشتری

ساخت و نصب اتصال سه شاخه دو تکه ای تمام محیطی یا همان اتصال اسپلیت تی یکی از ارکان عملیات انشعاب خطوط لوله به روش گرم محسوب می شود. مجری این عملیات چه در فاز عملیاتی و چه پیش از آن و حین تأمین تجهیزات و پشتیبانی نیازمند نیروهای کارآمد و متبحر به شرح وظایف و فرایندهای خویش است. یکی از این فرایندها ساخت اتصال اسپلیت تی  (Split Tee) یا اتصالات مشابه مورد نیاز عملیات هات تپ نظیر سدل نیپل و ولدولت می باشد. گاهی اوقات مجریان پروژه با سپردن فرایند ساخت این قسم اتصالات در واقع بخشی از فرایند را برون سپاری می کنند اما ترجیح بر آن است که کل گام‌های فرایند انشعاب از جمله ساخت اسپلیت تی توسط خود مجریان انجام شود. ایشان به جهت تسلط بر فرایند و آشنایی با الزامات حاکم بر کل فرایند انشعاب خطوط لوله، می‌تواند طراحی و ساخت اسپلیت تی، و نیز سایر گام‌های فرایند را خود به انجام برساند. بدین ترتیب فرایند از توازن، هماهنگی و همگنی برخوردار بوده و بین اجزای آن تعادل برقرار خواهد بود.  

ساخت اسپلیت تی اصول و قوعد و استانداردهای خاص خود را دارد. همچنین ان اتصال در کارکردهای مختلف دارای حساسیت های ساخت و نصب متفاوتی می باشد و از همین رو می بایست بر حسب نوع استفاده ای که از اسپلیت تی می شود، در خصوص فرایند ساخت و نصب آن دقت مقتضی را مبذول داشت.

شرکت پیشگام صنعت ابزار با توجه به سابقه زیاد و تجارب متعدد در زمینه انجام عملیات انشعاب خطوط لوله به روش انشعاب گیری گرم در کلیه گام‌ها، از سازندگان عمده اتصالاتی نظیر اسپلیت تی و سدل نیپل محسوب می‌شود. انجام بیش از 4000 عملیات موفقیت آمیز که در تمامی آن‌ها تهیه و ساخت اتصال بر عهده ما بوده است، تیم مهندسی و اجرایی شرکت پیشگام صنعت ابزار را نسبت به تهیه و تأمین اسپلیت تی کارآزموده کرده است.

ما قادر به ساخت انواع اتصالات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای عملیات انشعاب خطوط لوله و انسداد در خطوط لوله حاوی فشارهای پایین و بالا هستیم. اتصال اسپلیت تی یکی از مهم‌ترین این محصولات تلقی می‌شود. این اتصال علاوه بر انشعاب گیری خط لوله، دارای کاربردهای متنوع در زمینه‌های مختلف خطوط لوله نظیر پایپینگ می‌باشد و از این رو بخش زیادی از درخواست‌های ارسالی به شرکت پیشگام صنعت ابزار جهت طراحی و ساخت اسپلیت تی ارتباطی به عملیات انشعاب خطوط لولهل به روش گرم ندارد. در این مورد با توجه به نیاز مشتری و نوع سفارش قادر به ساخت اسپلیت تی در اسرع وقت و مطابق با زمان نیاز مشتری خواهیم بود. برخی محصولات ما در زمینه ساخت اتصالات مورد نیاز جهت انجام عملیات انشعاب گیری خطو لوله یا استاپل به شرح زیر می‌باشند:

-         ساخت اسپلیت تی برای اتصال عملیات انشعاب گیری

-         ساخت اسپلیت تی برای اتصال لاین استاپ

-         ساخت اسپلیت تی مکانیکی برای انشعاب گیری خطوط لوله و لاین استاپ

-         اتصالات سه شاخه برای اجرای عملیات انشعاب خطوط لوله و لاین استاپ

-         ساخت سدل نیپل

 

در زمینه دامنه خدمات مورد نظر نیز ما قادریم در تمامی سطوح همکاری های لازم با مشتریان گرامی را داشته باشیم. گاهی اوقات بر حسب سفارش مشتری و اطلاعات فنی ارائه شده از طرف ایشان، تمامی شرایط و متغیرهای ساخت اسپلیت تی توسط ایشان آماده شده است و تنها وظیفه ساخت مربوط به ما می شود، اما در اغلب اوقات مشتریان صرفاً با ارسال مشخصات فنی لوله و سیالی که اسپلیت تی قرار است در آن مکان نصب گردد، کل فرایند طراحی و ساخت اسپلیت تی را به ما می‌سپارند. همچنین شرکت پیشگام صنعت ابزار آمادگی کامل جهت ارائه مشاوره در خصوص فرایند طراحی و ساخت اتصال به مشتریان محترم را دارا می‌باشد.

فرایند ساخت بر اساس نقشه‌ها و زیر نظر مهندسین شرکت انجام گرفته و در نهایت نیز فرایندهای لازم برای احیا و تقویت کارکرد اتصال  نظیر تنش زدایی و... انجام می‌گیرند.

متغیرهایی که در طراحی و ساخت اتصال اسپلیت تی مورد نیاز می باشند بشرح زیر است:

-         سایز لوله اصلی

-         سایز انشعاب

-         فشار طراحی خط

-         فشار زنده خط

-         دمای خط

-         جنس لوله

-         ضخامت لوله

-         نوع سیال جاری در لوله

بر حسب اطلاعات فوق فرایند امکان سنجی، و سپس طراحی و تدوین دستورالعمل ساخت اسپلیت تی به انجام رسیده و پس از اتمام این فرایند و اخذ تأییدیه مشتری در صورت لزوم، ساخت اتصال به انجام خواهد رسید.

فرایندساخت اتصال اسپلیت تی را نیز می توان به مؤلفه های زیر تقسیم کرد:

·        تدوین دستورالعمل و روش اجرایی ساخت

·        تهیه متریال ها و مواد اولیه مورد نیاز

·        تجهیزات و تأسیسات آماده می شوند

·        برش لوله ها شروع می شود.

·        لوله های بریده شده بر حسب نقشه اسپلیت تی روی هم جوشکاری می شوند.

·        پس از اتمام جوشکاری تست جوش اسپلیت تی روی آن انجام می شود

·        اسپلیت تی به محل نصب برده شده و روی لوله متصل می شود.

·        جوشکاری اتصال روی لوله انجام می شود.

به این ترتیب عملیات ساخت اسپلیت تی به اتمام می رسد. این اتصال معمولاً دارای ضریب مقاومت و استحکام بالا می باشد و از همین رو در مقایسه با سیار اتصالات خطوط لوله دارای استحکام بالاتری است. معمولاً توصیه می شود در موارد زیر ضرورتاً از اتصال اسپلیت تی استفاده شود:

§        زمانی که فشار خط بالاست،

§        سیال از نوع فرار و جریان آن بالاست،

§        وقتی انشعاب سایز بالایی دارد،

§        وقتی نسبت سایز انشعاب به سایز لوله اصلی به 1 نزدیک می شود

§        وقتی انشعاب به صورت سایز به سایز می باشد

در صورتی که شرایط فوق حکم فرما نباشد می توان از اتصالاتی نظیر انواع سدل نیپل و ولدولت نیز استفاده کرد. مجریان عملیات اجرایی حتماً می بایست در راستای اهداف کاربری خود اسپلیت تی را مورد تست فشار و تست جوش قرار دهند تا در صورت بروز هر گونه ایراد، پیش از بهره برداری مشکل مطروحه رفع شود. از افتخارات شرکت پیشگام صنعت ابزار است که اتصالات اسپلیت تی ساخته شده این شرکت تست های جوش و فشار را با موفقیت از سر گذرانده اند و سال ها پس از نصب روی خطوط لوله به عملکرد خود همچنان بدون هر گونه ایراد و وقفه ای ادامه می دهند. 

اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 3535 دفعه
آخرین ویرایش در چهارشنبه 26 خرداد 1395

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.