اخبار

نکات مهم در نصب هات تپ

نصب دستگاه هات تپ روی لوله از آخرین مراحل پیش مقدماتی اجرای عملیات انشعاب گرم محصوب می شود. این فرایند زمانی به وقوع می پیوندد که اتصال ساخته شده، روی لوله نصب و جوشکاری شده باشد، ولو مورد تست فشار و بررسی کامل قرار گرفته شده باشد، اتصال نیز مورد آزمون قرار گرفته و صحت و دقت عملکردی آن تأیید شده باشد، و در درجه آخر دستگاه هات تپ به صورت کامل آماده سازی شده باشد. اگر هر یک از این مراحل با نقص و کاستی مواجه باشد نصب دستگاه روی مجموعه به هیچ وجه جایز نیست. پس از اتمام مراحل فوق و حصول اطمینان از صحت و سقم هر یک از آن ها می توان دستگاه هات تپ را به منظور اجرای عملیات انشعاب گرم روی لوله نصب کرد.

البته باید اشاره کرد خود فرایند نصب دستگاه هات تپ دارای الزامات و محدودیت هایی است. دستگاه بر جسب یک سری تنظیمات باید به گونه ای نصب شود که حین انجام فرایند کار گرم ایرادی متوجه فرایند نشود. از این رو رعایت نکاتی در تصب دستگاه هات تپ و بازرسی فرایند نصب پیش از شروع به کار آن ضروری است. نکات مهمی که باید در نصب دستگاه هات تپ باید بدان ها دقت شود به شرح زیر می باشد:

-        شیر نصب شده بر روی اتصالات هات تپ باید از نظر فشار و کلاس(class)  مطابق مسیر باشد و کاملا باز باشد وشیر مذکور قبل از نصب از نظر نشتی تایید شده باشد. چنان که می دانیم ولو یا شیری که برای عملیات انشعاب گرم هات تپ بر روی اتصال نصب می شود وظیفه آب بندی جریان سیال را بر عهده دارد. از این رو پیش از نصب باید نسبت به قابلیت آب بندی آن تحت فشار سیال اطمینان حاصل کرد و تست ها و بازرسی های لازم را روی آن انجام داد. همچنین باید توجه داشت که کاتر دستگاه هات تپ باید از درون شیر و اتصال پیشروی کرده و با لوله درگیر شود تا آن را ببرد. از این رو شیر باید کاملاً باز شود تا کاتر دستگاه هات تپ ضمن پیشروی به دهانه شیر گیر نکند. با توجه به این نکات باید شیر را پیش از نصب دستگاه هات تپ در محل نصب یک بار به صورت کامل باز و بسته کرد تا در این حصوص اطمینان حاصل شود.

-        شیر باید در مرکز فلنج نازل نصب گردد. تقارن محوری شیر با نازل و دستگاه هات تپ از مهم ترین نکات برای نصب دستگاه تلقی می شود. چنان که در مورد پیشین نیز اشاره شد پیشروی کامل کاتر دستگاه از درون شیر و نازل جزو الزامات کار است و در صورت بروز خدشه در این فرایند بدیهی است که مشکل گشایی ممکن نخواهد بود و فرایند اصلاحی زمان و هزینه هدر رفت زیادی را مصروف خواهد کرد. در صورتی که تقارن مذکور مقدور نباشد باز هم ممکن است با مشکلی نظیر عدم پیشروی دستگاه هات تپ مواجه شویم و از این رو بهتر است از تقارن محوری شیر و فلنج نازل اطمینان حاصل کنیم.

-        مطمئن باشید که شیر تخلیه دستگاه هات تپ سالم باشد.شیر تخلیه دستگاه هات تپ معمولاً برای حصول اطمینان از صحت عملیات هات تپ مورد استفاده قرار می کیرد. به این ترتیب که پس از سوراخ کردن لوله توسط مته راهنما، شیر تخلیه باز می شود تا شاهد خروج سیال از آن باشیم و مطمئن شویم که عملیات به درستی پیش رفته است. شیر تخلیه همچنین جهت فشار زدایی از دستگاه هات تپ میز مورد استفاده قرار می گیرد؛ به این معنا که زمانی که دستگاه تحت فشار سیال بود برای افت فشار شیر تخلیه باز می شود تا سیال از آن خارج شود و دستگاه به کارکرد قبلی خود بازگردد.

پس از نصب دستگاه هات تپ باید نسبت به صحت عملکرد شیر تخلیه اطمینان داشت. در غیر این صورت پایش فرایند حین انجام عملیات دشوارتر خواهد شد. شیر تخلیه یکی از ابزارهای اصلی پایش فرایند است. چنان که می دانیم در عملیات هات تپ دسترسی به فرایند وجود ندارد و نمی توان صحت فرایند را به صورت چشمی مورد پایش قرار داد. از این رو باید از تمامی ابزارهای پایش به درستی استفاده کرد. شیر تخلیه یکی از ای ابزارها می باشد که نباید آن را از دست داد د و باید به بهترین نحو از قابلیت آن استفاده کرد.

-        در زمان حرکت مته دستگاه ، مطمئن باشید که مته متوقف نشده باشد. پیشروی یکنواخت و پیوسته مته دستگاه هات تپ امری ضروری در پیشبرد صحیح کار است. در عملیات هات تپ ابتدا مته راهنما با لوله درگیر شده و با ایجاد سوراخی روی آن کاتر را برای فرایند برش گرم آماده می کند. مته راهنما در واقع حکم یک محور را برای کاتر خواهد داشت که از لعزش آن حین پیشروی ممانعت می کند و مانع لنگی آن می شود. به این ترتیب برش گرم بدون مته بسیار دشوار و در اغلب موارد اصلا ناممکن است. بنابراین در این خصوص نیز باید دقت ویژه را مبذول داشت و نسبت به صحت عملکرد مته اطمینان خاصل کرد. ضمن این که استفاده از الماسه های مطمئن و مناسب برای برش بر حسب مشخصات فنی لوله از دیگر نکاتی است که ضمن آماده سازی دستگاه هات تپ باید بدان توجه داشت.

-        فاصله طی شده توسط مته به دقت کنترل شود. باید نسبت به حداکثر مسافتی که مته می تواند طی کند نیز اطمینان حاصل شود. نه فقط مته، بلکه کاتر نیز باید از این لحاظ آماده و مهیا باشد. باید توجه داشت که پیشروی این مجموعه باید به قدری باشد که تمامی بخشی از لوله که قرار است انشعاب گیری شود را پوشش دهد و با برش کامل آن از مجموعه خارج شود. از این رو پیش از نصب باید ارتفاع شیر، ارتفاع نازل و ارتفاعی از لوله که بریده می شود را محاسبه کرده و با هم جمع زد تا کل میزان پیشروی لازم دستگاه برای برش گرم کامل لوله محاسبه شود. پس از محاسبه این مقدار حداکثر میزان پیشروی دستگاه هات تپ مورد آزمون قرار می گیرد تا پی ببریم که انجام کار گرم مذکور با استقاده از این دستگاه امکان پذیر هست یا نه. در صورتی که پی ببریم مته و کاتر پیشروی لازم برای برش کامل لوله را ندارند باید به سراغ راهکارهای اصلاحی برای رفع عیب برویم. تغییر دستگاه و انتخاب دستگاه با شفت بلندتر، انتخاب مته و کاتر بلندتر یا اقدامات اصلاحی برای رفع مشکل دستگاه موجود از اقداماتی است که می توان پیش از نصب انجام داد و از بروز خطاهایی از این دست پیشگیری کرد.

موارد ذکر شده بخشی از مولفه هایی بود که پیش از نصب دستگاه هات تپ روی ولو و نازل می بایست نسبت بدان ها حساس بود. در غیر این صورت فرایند دچار ایراد شده و عملیات با مشکلاتی رو در رو خواهد شد.


اگر مطلب مفید بود به اشتراک بگذارید:

نمایش 3474 دفعه
آخرین ویرایش در یکشنبه 28 تیر 1394

درباره شرکت پیشگام صنعت

هات تپ خطوط لوله و مخازن از فرایندهای پیچیده و دارای متغیرهای تعیین‌کننده بسیار می باشد. نفس این عملیات با توجه به پیچیدگی هایش دشواری های خاص خود را داراست و از این رو ترجیح بر آن است که متغیرهای خارجی دخیل در تسهیل فرایند هات تپ تا جای ممکن کاهش پیدا کنند و مجری هات تپ تمرکز خود را بر خود عملیات متوجه کند.
به طور کلی دو دسته متغیر در پیشبرد فرایند هات تپ موجودند که بی‌توجهی به هیچ کدام از آن‌ها توجیه پذیر نیست؛ دسته اول متغیرهایی هستند که ذاتی عملیات هات تپ بوده و در هر عملیات تکرار می‌شوند؛ مثل فرایند آماده‌سازی تجهیزات، ساخت اتصالاتی نظیر اسپلیت تی، تجهیز دستگاه هات تپ، تست فشار، تست نشتی و از این قبیل. این دسته متغیرها در تمامی عملیات های انشعاب گرم هات تپ تکرار می شوند و از این حیث جزو بندهای عام و کلی در عملیات انشعاب گرم تلقی می شوند. در تمامی عملیات های هات تپ ما در درجه اول شرایط محیطی انجام کار را آماده کرده و سپس تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز برای کار را تدارک می بینیم. در درجه بعد فرایند ساخت اتصال هات تپ اعم از اسپلیت تی یا سدل نیپل شروع می شود و پس از نصب و تست روی لوله نصب می شود. سایر مراحل شامل نصب ولو و انجام عملیات هات تپ نیز بخشی از فرایند می باشند که چنان که اشاره شد جنبه عام و کلی داشته و در تمامی عملیات های انشعاب گرم تکرار می شوند. مجریان هات تپ معمولاً دستور کار مشخص و روتینی برای انجام این سلسله مراتب از انجام کار دارند.
اما از سوی دیگر با طیف دومی از متغیرها مواجهیم که بسته به نوع عملیات متغیرند. برای مثال محل انجام عملیات هات تپ، ارتفاع یا عمق کار، شرایط محیطی کار، زاویه هات تپ و... . در مورد دسته اول متغیرها رعایت الزامات و استانداردها ضروری است اما در خصوص دسته دوم متغیرها مجری هات تپ و کارفرما باید بکوشند در تعامل با یکدیگر تا جای ممکن از مزاحمت‌ها و تداخل‌های آن‌ها حین کار بکاهند تا پیشبرد پروژه هات تپ با کمترین حاشیه و بیشترین تمرکز و توجه همراه باشد. این دسته متغیرها دارای شرایط منحصر به فرد خود بوده و نمی توان به صورت کلی فرمولی مشخص برای شان ارائه داد، بلکه باید راهکارها و پاسخ های احتمالی به اقتضائات خاص فنی عملیات، به صورت مهندسی شده و ابداعی ارائه شوند. معمولاً روال کار بر این است که مجری عملیات هات تپ اطلاعات را تمام و کمال از کارفرما دریافت کرده و با اتخاذ تدابیر برای مشخصه های ویژه عملیات طرح اجرایی کار را تدوین کرده و به حضور مهندسین و بازرسان کارفرما اعلام می کند تا ایشان نیز نسبت به امکان یا عدم امکان طرح نظر خود را اعلام دارند. در صورت تأیید ایشان کار به انجام می رسد و در صورت عدم تأیید و یا ارائه پیشنهاد اصلاحی، مسئله از طریق کارگروه های فنی و مهندسی و تبادل نظر تا رسیدن به راه حل نهایی ادامه می یابد.
زاویه انجام عملیات هات تپ از جمله متغیرهای خارجی محسوب می‌شود که در صورت امکان قابلیت تغییر موقعیت و زاویه آن وجود دارد. البته چنان‌که اشاره شد این امر در صورتی مقدور است که کارفرما توان استفاده از انشعاب گرفته شده جدید جایگزین درخواست خود را داشته باشد. معمولاً انجام عملیات هات تپ در زاویه 0 درجه و به صورت افقی بهترین و کم حاشیه ترین عملیات هات تپ بر حسب متغیرهای خارجی محسوب می شود، و پس از آن هات تپ عمود در زاویه 90 درجه از بالا دارای مزیت است. اما در صورتی که هات تپ در زوایای مختلف نظیر 30، 45، 60 و مواردی از این نظیر را داشته باشد متغیرهای جدید مثل کنترل دستگاه هات تپ حین انجام عملیات و نیز پیش بینی های ویژه در خصوص محل تردد اپراتورهای عملیات هات تپ نیز بر کار افزوده می‌شوند. در این شرایط و به منظور تسهیل فرایند و کاهش متغیرها، تغییر زاویه عملیات هات تپ به ایشان توصیه می شود اما در صورتی که اقتضای کار و ماهیت انجام عملیات هات تپ به گونه ای است که انجام عملیات به صورت زاویه دار ضروری می‌نماید بدون شک نظر کارفرما بر تسهیل فرایند هات تپ ارجحیت دارد.